Maasland Relocation

Een nieuwe woonruimte in 7 stappen

Inschrijven Kies een pakket dat het beste bij je past. Je kunt de kosten voor het pakket ook achteraf betalen.
Aanvragen Eenmaal geregistreerd kun je bezichtigingen aanvragen door aan te geven welke dag en tijdstip jou het beste uitkomen.
Aanmelden Wanneer een bezichtiging is ingepland ontvang je een email met de dag en tijdstip en kun je je hiervoor aanmelden via de website. We gaan met maximaal 8 kandidaten naar een bezichtiging.
Bezichtigen Tijdens de bezichtiging zal een medewerker van Maasland Relocation je rondleiden en je vragen kunnen beantwoorden. Mocht je na de bezichtiging nog vragen hebben neem dan gerust contact op.
Selectie Na de bezichtiging heb je tot de volgende werkdag 10:00 uur om je interesse door te geven. Hierna leggen wij de geinteresseerde kandidaten voor aan de verhuurder welke een keuze zal maken.
Contract Meestal weten we rond het middaguur wie de woning mag huren en nemen we met iedereen contact op. Mocht je vragen hebben over het huurcontract bel/mail ons gerust of kom even langs op kantoor.
Sleutels De huidige huurder zal de woning opleveren met de verhuurder waarna wij de sleutels ontvangen. Vlak voor aanvang van je huurperiode nemen we contact met je op over het ophalen van de sleutels. Nu kun je gaan genieten van je nieuwe woning!

INSCHRIJVEN

Wat moet ik doen om de kamers/appartementen te bezichtigen die op jullie website staan?

Om voor een bezichtiging in aanmerking te komen moet je je eerst online inschrijven. De kosten voor inschrijving bedragen eenmaal €50,- waarna je een jaar lang bezichtigingen kunt aanvragen en bijwonen. Daarnaast heb je nog de keuze uit 3 pakketten waarvan het Basic pakket gratis is. Na inschrijving ontvang je direct inlogcodes waarmee je kunt inloggen op de website. Je kunt nu bezichtigingen via de website aanvragen en voor bezichtigingen die al gepland staan je aanmelden.

Wat zijn de verschillen tussen de pakketten die jullie aanbieden?

Het grootste voordeel van de Plus en Premium pakketten is dat je aanbod eerder te zien krijgt. Bij een Plus-pakket kun je het aanbod twee dagen eerder zien dan de mensen met een Basic-pakket en met een Premium-pakket kun je het aanbod zelfs drie dagen eerder zien. Je kunt dus dan al eerder een bezichtigingaanvraag doen en verhoogt zodoende je kansen om een bezichtiging bij te kunnen wonen. Naast het eerder zien van aanbod krijg je met Plus- en Premium-pakket een officiële Engelse vertaling van het contract mocht je hierin geïnteresseerd zijn.

BEZICHTIGING AANVRAGEN

Ik heb een bezichtigingsaanvraag gedaan, maar krijg geen antwoord?

Wanneer wij een bezichtigingsaanvraag ontvangen gaan we proberen contact op te nemen met de huidige huurder van de woonruimte. Het kan soms een tijdje duren voor de huurder reageert via telefoon of mail. Wanneer je nog geen reactie van ons hebt gekregen wil dat dus zeggen dat we de huidige huurder nog niet bereikt hebben. Zodra de bezichtiging is ingepland ontvang je direct een email met datum en tijdstip waarop de bezichtiging is ingepland.

Ik ben geïnteresseerd in het huren van een woonruimte, maar de bezichtiging voor deze woonruimte is net geweest. Betekent dit dat ik geen kans meer maak om deze te huren?

Na een bezichtiging zijn er vaak verschillende geïnteresseerde kandidaten, welke worden voorgelegd aan de verhuurder van het pand. Het is dan ook even niet mogelijk om een nieuwe bezichtiging via de website aan te vragen. Mocht de woonruimte niet zijn verhuurd, dan kun je via de website een nieuwe bezichtigingsaanvraag indienen en gaan wij een nieuwe bezichtiging inplannen met de huidige huurder.

Bij sommige kamers/appartementen staat: er kunnen op dit moment geen bezichtigingen worden aangevraagd voor deze unit. Waarom kan dit niet?

Na een bezichtiging zijn er vaak verschillende geïnteresseerde kandidaten, welke worden voorgelegd aan de verhuurder van het pand. Het is dan ook even niet mogelijk om een nieuwe bezichtiging via de website aan te vragen. Mocht de woonruimte niet zijn verhuurd, dan kun je via de website een nieuwe bezichtigingsaanvraag indienen en gaan wij een nieuwe bezichtiging inplannen met de huidige huurder.

Wij hebben een dag gepland om naar Maastricht te komen om nieuwe woonruimtes te bezichtigen. Kunnen jullie ervoor zorgen dat ik alle woonruimtes waar ik interesse in heb op dezelfde dag kan bekijken?

Helaas niet. Op het moment dat wij een bezichtigingsaanvraag ontvangen via de website, nemen wij contact op met de huidige huurders voor het maken van een afspraak. Aangezien we niet zonder toestemming een woonruimte mogen betreden, zijn we ook afhankelijk van de tijdstippen waarop de huidige huurder beschikbaar is voor een bezichtiging. We kunnen daarom helaas niet aan ieders voorkeur tegemoet komen. In de zomermaanden proberen we echter om zoveel mogelijk gelijksoortige woonruimtes op dezelfde dag in te plannen, maar zijn hierbij afhankelijk van de beschikbaarheid van de huidige huurders.

Heeft het zin om bij jullie op kantoor binnen te lopen om bijvoorbeeld afspraken voor bezichtigingen te maken?

Nee. Het aanvragen voor een bezichtiging kan enkel via de website, door in te loggen met je persoonlijke account en aan te geven welke dagen en tijdstippen voor jou het beste uitkomen. We kunnen je op kantoor dan ook niet sneller helpen. Mocht je vragen hebben neem dan even contact op per telefoon/email of kom langs tijdens de inloopuren.

AANMELDEN VOOR BEZICHTIGING

Ik heb een email ontvangen dat er een bezichtiging is ingepland. Moet ik nu nog iets doen als ik mee wil met deze bezichtiging?

Ja! Wanneer je de email ontvangt en je wil graag mee met de bezichtiging dan dien je even in te loggen op de website en te klikken op de button dat je mee wilt met deze bezichtiging. Let op: er mogen een maximaal aantal kandidaten mee met de bezichtiging en wanneer de bezichtiging vol zit staat er “volgeboekt” op de website. Mochten mensen zich afmelden voor de bezichtiging, dan komt er weer een plek beschikbaar.

Waarom is de bezichtiging op een andere datum gepland dan ik heb aangevraagd?

Op het moment dat wij een bezichtigingsaanvraag ontvangen via de website, nemen wij contact op met de huidige huurders voor het maken van een afspraak. Aangezien we niet zonder toestemming een woonruimte mogen betreden, zijn we ook afhankelijk van de tijdstippen waarop de huidige huurder beschikbaar is voor een bezichtiging. We kunnen daarom helaas niet aan ieders voorkeur tegemoet komen.

Hoe meld ik me af voor een bezichtiging?

Indien je niet meer mee kunt naar een bezichtiging dan kun je je hiervoor afmelden via de website door op ‘afmelden’ te klikken. Mocht dit niet lukken dan kun je ons ook even mailen of bellen, dan doen wij dit graag voor je. Aangezien we met een maximaal aantal personen naar een bezichtiging gaan is het wel zo fijn als mensen zich afmelden, zodat andere geïnteresseerde kandidaten aan de bezichtiging kunnen deelnemen.

BEZICHTIGEN

Hoe gaat een fysieke bezichtiging in zijn werk?

Nadat je je via de website hebt aangemeld zien we je graag op de afgesproken dag en tijdstip voor de bezichtiging en zal een medewerker van Maasland Relocation je begeleiden door de woning. Als je ingelogd bent op de website vind je onder het tabblad ‘account’ een overzicht van de adressen/bezichtigingen waarvoor je je hebt aangemeld. Tijdens de bezichtiging kun je alle vragen stellen, maar mochten er later nog vragen te binnen schieten neem dan gerust contact op met kantoor. Vanwege de privacy en woongenot van de huidige bewoners verzoeken wij kandidaat huurders om niet alvast aan te bellen, maar te wachten op de medewerker van Maasland.

Hoe gaat een digitale bezichtiging in zijn werk?

Nadat je je via de website hebt aangemeld ontvang je op de afgesproken dag en tijdstip een email van ons de digitale bezichtigingsfilm. Als je ingelogd bent op de website vind je onder het tabblad ‘account’ een overzicht van de adressen/bezichtigingen waarvoor je je hebt aangemeld. Na ontvangst heb je tot de volgende werkdag 10:00 de tijd om je interesse kenbaar te maken, waarna wij de kandidaten voorleggen aan de verhuurder, welke de uiteindelijke keuze maakt. Indien je vragen hebt neem dan gerust telefonisch of via email contact met ons op.

Waarom bieden jullie digitale bezichtigingen aan?

Tijdens de COVID-19 pandemie in 2020-2022 hebben wij noodgedwongen digitale i.p.v. fysieke moeten organiseren voor de kandidaat huurders. Wij merken dat deze nieuwe werkwijze zowel voor de zoekers als huidige bewoners vele voordelen kent. Zo is het voor huidige huurders prettiger dat er enkel 1 fotograaf over de vloer hoeft te komen en kunnen wij veel sneller en flexibeler de bezichtigingen inplannen. Voor zoekers is het een groot voordeel dat zij niet voor iedere bezichtiging fysiek tijdens kantooruren aanwezig moeten zijn en hoeven reizen, maar in alle rust thuis ’s avonds de film kunnen bekijken. Nadat de verhuurder de keuze heeft gemaakt welke kandidaat de woonruimte mag huren, bieden wij deze de mogelijkheid om de woning alsnog fysiek te bezichtigen (binnen 3 werkdagen).

Is het mogelijk om na een digitale bezichtiging alsnog de woning fysiek te bezichtigen?

Ja. Nadat de verhuurder de keuze heeft gemaakt welke kandidaat de woning mag huren, bieden wij deze kandidaat de mogelijkheid om de woning alsnog (binnen 3 dagen) te bezichtigen. Hierna heeft u alsnog de mogelijkheid om kosteloos af te zien van het huurcontract.

SELECTIE

Ik heb me als eerste aangemeld voor een bezichtiging. Maak ik nu ook de meeste kans op de woonruimte?

Nee. In tegenstelling tot woningbouwcorporaties werken we niet met wachtlijsten of inschrijfduur en ook de snelheid van het aanmelden heeft geen invloed. Na de bezichtiging heeft iedereen tot de volgende werkdag 10:00 uur de tijd om erover na te denken. Zo kun je rustig thuis even alles op een rijtje zetten en beslissen of je de woonruimte zou willen huren. Hierna leggen wij de geinteresseerde kandidaten voor aan de verhuurder welke een keuze zal maken wie de woning mag huren. We streven erna om op diezelfde dag te weten wie de nieuwe huurder gaat worden en iedereen op de hoogte te stellen of ze de woning hebben gekregen of niet.

Op basis waarvan kiest de verhuurder uiteindelijk de nieuwe huurder wanneer er meerdere geïnteresseerden zijn?

Na een bezichtiging hebben de kandidaten altijd tot de volgende werkdag 10:00 uur om hun interesse kenbaar te maken via e-mail of telefoon. Na 10:00 leggen wij de kandidaten voor aan de verhuurder, welke de keuze maakt. Aangezien vrijwel ieder pand een andere verhuurder heeft, maakt ook iedere verhuurder op zijn/haar manier een afweging, waarbij sommige verhuurders zelfs loten. Het is daarom moeilijk om op voorhand aan te geven op basis waarvan het besluit wordt genomen.

Ik heb bij mijn inschrijving niet alle gegevens doorgestuurd (loonstrookje e.d.), moet ik deze gegevens nog nasturen als ik interesse heb in een woonruimte na de bezichtiging?

Ja. Na een bezichtiging heb je tot de volgende werkdag 10:00 uur de tijd om aan te geven of je de woning wil huren of niet. Indien je interesse hebt dan leggen we de kandidaat voor aan de verhuurder en is het ook van belang dat we alle gegevens hebben. Heb je ervoor gekozen om bij het inschrijven niet alle gegevens (loonstrook e.d.) te uploaden, dan dien je ervoor te zorgen dat we deze in ons bezit hebben voor we je voorleggen aan de verhuurder om je kansen te vergroten. Mocht het niet lukken om de bestanden te uploaden dan kun je ook altijd langs kantoor komen.

CONTRACT

Per wanneer moet ik een woonruimte huren? Kan ik een kamer voor het nieuwe studiejaar ook alvast reserveren?

Dat gaat helaas niet. Wanneer een kamer, studio of appartement is opgezegd start de nieuwe huurtermijn ook vanaf die datum. Na de opzegging kunnen we dan ook pas op zoek naar nieuwe huurders en een bezichtiging inplannen. De kandidaten die zich aangemeld hebben voor de bezichtiging zullen dus de kanshebbers zijn en reserveren is dus niet mogelijk. Uiteraard kun je ervoor kiezen om de woonruimte pas later te gaan bewonen, maar de huur dient wel betaald te worden vanaf de ingangsdatum van het huurcontract.

Is het mogelijk om de woning minder dan een jaar te huren?

De minimale huurperiode is veelal één jaar. Als je binnen het jaar wil verhuizen dan is dit mogelijk als jij, wij of de verhuurder een nieuwe huurder vinden. Het contract eindigt als het nieuwe contract ingaat. Echter is het wel mogelijk dat sommige eigenaren dan een kleine boete in rekening brengen (halve maand huur) voor het verbreken van het jaarcontract, maar je bent dan niet de resterende dagen huur verschuldigd.

Is het mogelijk om huurtoeslag te krijgen voor mijn nieuwe woning?

Je komt in aanmerking voor huurtoeslag wanneer je huur ten opzichte van je inkomen te hoog is. Dit geldt zowel voor huur woningen van een corporatie als die van een particuliere verhuurder. Daarnaast zijn er wel een paar voorwaarden waaraan je moet voldoen.

  • Je bent 18 jaar of ouder;
  • Je hebt de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning - dit geldt ook voor de eventuele medebewoner;
  • Je bent ingeschreven bij de gemeente op het adres waar je de huurtoeslag voor wilt aanvragen;
  • Je hebt een zelfstandige huurwoning dus een eigen deur, toilet en keuken;
  • Je kale huur mag niet hoger zijn dan de huurtoeslaggrens per maand;
  • Als je jonger bent dan 23, dan geldt een lagere grens;
  • Je vermogen ligt lager dan de vermogensgrens;

Indien een woning in aanmerking komt voor huurtoeslag, dan plaatsen wij dit bij bijzonderheden: ‘huurtoeslag mogelijk’. Dit is echter geen garantie dat je ook daadwerkelijk huurtoeslag zult ontvangen. Dit blijft afhankelijk van externe factoren en wij verwijzen je dan ook naar de website van de Belastingdienst.

Zijn huisdieren toegestaan?

Huisdieren zijn in vrijwel alle gevallen niet toegestaan. Check dus altijd van te voren of het bij de woonruimte waarin je interesse hebt toegestaan is om een huisdier te houden.

SLEUTELS

Kan ik de sleutel voor de 1e van de maand al krijgen?

Dit is helaas niet mogelijk. Je huurt vanaf een bepaalde datum en voor het ingaan van de huurtermijn woont de vorige huurder in principe nog in de woonruimte. Het komt wel eens voor dat huurders al eerder uit hun kamer gaan, maar ook dan kun je niet zomaar je sleutel eerder ophalen. De verhuurder/beheerder van het pand moet namelijk nog de woonruimte opleveren en eventuele gebreken herstellen. Ga daarom altijd uit van de ingangsdatum van je huurcontract. Mocht het echt een nijpende situatie zijn, dan kun je altijd in de week voor het ingaan van je huurcontract bellen en kunnen we voor je navragen (indien de woning leeg en opgeleverd is) of er wellicht een uitzondering gemaakt kan worden.

Leveren jullie de woonruimtes ook op? Ik heb een aantal gebreken gezien in de woonruimte en ben bang dat ik hiervoor aansprakelijk gesteld kan worden.

Wanneer je bij ons de sleutels komt ophalen van je nieuwe woonruimte krijg je veelal ook een opleveringsrapportage mee. Na aanvang van de huurperiode heb je contractueel nog 14 dagen de tijd om eventuele door te geven aan de verhuurder/beheerder. Op deze manier leg je samen met de verhuurder de beginstaat van de woonruimte vast en na afloop van je huurperiode dien je de woning in eenzelfde staat weer op te leveren.